Historie

Wie had gedacht dat het eenmansbedrijf van Siebe Koopman sr. zou uitgroeien tot een internationale onderneming met ruim 900 medewerkers? Op deze pagina vindt u een overzicht van de mijlpalen in de historie van Koopman. 

  • 1930
  • Terminal

    Hoefsmid wordt melkrijder

    In 1930 merkt hoefsmid Siebe Koopman uit Briltil (bij het Groningse Zuidhorn) dat de inkomsten teruglopen. Steeds meer van zijn klanten, vooral melkrijders uit de omgeving, wisselen hun paard in voor een vrachtauto. Siebe Koopman begint een taxibedrijf. Maar de verdiensten zijn te laag omdat de auto’s vaak stilstaan. Dan besluit ook Siebe Koopman van het melkrijden zijn broodwinning te maken. Het gaat goed en in de loop der jaren doen ook zonen Klaas, Henk en Piet hun intrede in het bedrijf.

  • 1950
  • Klaas, Piet en Henk Koopman

    Het gaat goed met het bedrijf van Siebe Koopman en in de loop der jaren doen ook zonen Klaas, Henk en Piet hun intrede. Vanaf de jaren vijftig worden ook andere producten, zoals bouwmaterialen en suikerbieten, vervoerd. Daarmee krijgt het bedrijf een bredere basis.

    Een melkauto van Koopman in de jaren vijftig van de vorige eeuw
  • 1960
  • Piet Koopman bij een vrachtauto

    Van generatie op generatie

    In 1960 neemt Siebe Koopman afscheid; zoon Klaas wordt directeur. Samen met zijn broers Piet en Henk bouwt hij het bedrijf verder uit. Koopman introduceert in 1962 het trailerkoppelsysteem: daarmee kan een chauffeur een oplegger afleveren om vervolgens met zijn auto een andere oplegger mee terug te nemen. Deze methodiek wordt nog steeds gebruikt door Koopman Cargo.  

  • 1964
  • Klaas Koopman koopt twee autotransporters

    In 1964 koopt Klaas Koopman twee Fiat autotransporters met Vogelzang opbouw. De eerste tijd gaat het moeizaam: een van de twee staat regelmatig stil. 

  • 1967
  • Autotransport neemt een vlucht

    Autotransport neemt een grote vlucht

    Het aantal personenauto's neemt een grote vlucht en Koopman weet hierop in te spelen. Wie had kunnen denken dat de personenauto die de broodwinning van de hoefsmid in Briltil verdreef, het familiebedrijf ruim dertig jaar later tot bloei zou brengen? Eind 1967 bestaat de vloot van Koopman uit achttien auto's; met een deel daarvan worden personen- en kleine bestelauto's vervoerd. Met het melktransport is het bedrijf gestopt.

  • 1970
  • Koopman groeit verder

    De expansie van het bedrijf neemt dusdanige vormen aan dat de broers Klaas en Piet Koopman de leiding splitsen: Klaas is algemeen directeur en Piet neemt het vervoer (nu Koopman Cargo) op zich en de lijndienst die het bedrijf op dat moment exploiteert. Klaas' zoon, Sieb jr., krijgt de leiding over de afdeling autotransport. In 1971 wordt Van Deelen Autotransport uit Hoevelaken overgenomen.  Henk Koopman gaat deze vestiging leiden. 

    Overname van Deelen
  • 1980
  • Een rij Koopman-vrachtauto's in de jaren tachtig van de vorige eeuw

    General Cargo groeit

    In 1980 heeft Koopman voor 'general cargo' tien vrachtwagens op de weg. Besloten wordt, deze activiteit uit te breiden. Klaas Koopman geeft in 1983 de leiding over aan zijn zonen Siebe jr. en Jan, die op dat moment al geruime tijd in het bedrijf werkzaam zijn. Net als de eerste en tweede generatie gaan zij voortvarend te werk. Ze concluderen dat de vestiging in Hoevelaken niet meer voldoende voorzieningen biedt en besluiten te verhuizen naar Nijkerk. 

  • 1999
  • TransMission

    Koopman sluit een samenwerkingsverband met twaalf andere distributiebedrijven. Samen verzorgen ze onder de naam ‘TransMission’ fijnmazige distributie in de gehele Benelux. In datzelfde jaar verwerft Koopman een groot contract voor zo’n 275 trailerladingen per dag. 

    TransMission
  • 2001
  • Koopman Autotransport werd door de overname van Van Amerongen de grootste autovervoerder in Nederland

    Marktleider in Autotransport

    Door de overname van Van Amerongen Autovervoer uit Barneveld groeit de vloot van Koopman van 160 naar 240 autotransporters. Hiermee wordt Koopman in één klap de grootste autovervoerder in Nederland. De overname bezorgt Koopman een notering in de lijst van snelst groeiende bedrijven van Europa. In Nijkerk verrijst een gloednieuw kantoor.  

  • 2004
  • Aankoop autoterminals

    Een heel nieuw hoofdstuk in de Koopman-historie begint met de overname van de terminals in Amsterdam (2004) en Born (2006). In 2012 komt daar het Belgische Dent Art nog bij. De terminals zijn gunstig gelegen in het werkgebied van Koopman en stellen het bedrijf in staat, de klanten een totaalconcept te bieden. Door de combinatie van transport, opslag en vakkundige behandeling van voertuigen, is Koopman uniek gepositioneerd om grote aantallen voertuigen in korte tijd te verwerken. 

    Historie Terminals
  • 2014
  • Per 1 september 2014 heeft Koopman de Duitse autovervoerder Möhlmann overgenomen

    Nieuw lid van de familie: Möhlmann

    Op 1 september 2014 wordt bekendgemaakt dat de gerenommeerde autovervoerder Möhlmann uit het Duitse Neuenburg wordt overgenomen door Koopman. De vloot van Koopman groeit hiermee naar bijna 500 voertuigen en het totale aantal medewerkers bedraagt ruim 900. Met de overname wil Koopman een uitbreiding bereiken, zowel qua werkgebied als qua capaciteit.