Het eenmansbedrijf dat Siebe Koopman sr. in 1923 begon is uitgegroeid tot een van de grootste logistieke dienstverleners binnen de Benelux. Van generatie op generatie heeft ons familiebedrijf zich ontwikkeld tot internationale onderneming met ruim 1100 medewerkers en een breed aanbod van diensten en faciliteiten. Koopman groeit niet om het groeien, maar vanuit gedrevenheid om de klant optimaal van dienst te zijn. Overnames en innovaties stonden en staan altijd in het teken van optimalisatie van de keten. De tijdlijn laat een aantal bijzondere mijlpalen zien.
De meeste klanten van de jonge hoefsmid Siebe Koopman uit Briltil zijn melkrijders die melk vervoeren naar de melkfabriek in Briltil. Hij kan zijn gezin ervan onderhouden maar dit verandert wanneer steeds meer melkrijders paard en wagen inruilen voor een auto.
Dan besluit Siebe Koopman van het melkrijden zijn broodwinning te maken. Langzaam maar zeker komt er ook ander werk bij, zoals het vervoer van boter en ruwvoer voor de boeren. In 1936 koopt hij een tweede vrachtauto, die wordt bestuurd door zijn zoon Klaas.
Vanaf de jaren '50 worden ook andere producten vervoerd, zoals bouwmaterialen en suikerbieten. Daarmee krijgt het bedrijf een bredere basis. Koopman introduceert in 1962 het trailerkoppelsysteem: de chauffeur levert een oplegger af en neemt vervolgens een andere mee.
In 1964 worden de eerste 2 autotransporters aangeschaft. De start is moeizaam, maar wanneer het aantal personenauto's een grote vlucht neemt, weet Koopman hierop in te spelen. Eind jaren '60 neemt Koopman afscheid van het melkvervoer.
Doordat het werkgebied voor autotransport steeds groter wordt, is er behoefte aan een tweede vestiging in Midden-Nederland. Deze wens komt uit als Koopman een autotransportbedrijf in Hoevelaken overneemt.
Ook de general cargo-activiteiten groeien verder. Daarom bouwt Koopman in Noordhorn een nieuwe opslaghal en kantoren. In Nijkerk verrijst een gloednieuwe locatie, waar ook de autotransporters uit Hoevelaken worden ondergebracht.
Samen met 12 andere zelfstandige transportbedrijven, verspreid over Nederland en België, vormt Koopman een fijnmazig distributienetwerk dat de hele Benelux omvat. TransMission is de naam voor deze nieuwe service.
Dankzij de overname van de car terminals in Amsterdam (2004) en Born (2006) kan Koopman een integrale dienstverlening bieden. Grote aantallen voertuigen worden vervoerd, gebruiksklaar gemaakt en weer afgeleverd.
Met de overnames van Möhlmann (2014), Smink (2017) en ACM Fleetforce (2019) breidt Koopman het dienstenpalet verder uit met gesloten transport, exclusief transport, fleetmanagement en een pool van chauffeurs die snel één auto kunnen brengen of ophalen.
Samen met drie andere Europese bedrijven lanceert Koopman ‘Vinturas’. Het Vinturas-platform, gebouwd met blockchain-technologie, levert een bijdrage aan een efficiënte en duurzame logistieke infrastructuur binnen Europa.