Koopman Car Terminal: Veel meer dan auto-opslag

Koopman Car Terminal: Veel meer dan auto-opslag

18 maart 2021

Jaarlijks passeren 150.000 voertuigen de Koopman Car Terminal in de Amsterdamse haven.

Op deze locatie werken 150 mensen om al die voertuigen op de juiste plek te krijgen of gebruikte voertuigen klaar te maken voor de tweedehandsmarkt. Je komt er dus een grote variatie aan beroepen tegen: van monteurs tot hikers en van kantoormedewerkers tot medewerkers van de wasstraat. Dries Winters, manager Finance & Control bij Koopman, vertelt aan Port of Amsterdam over het werk bij een van de grootste terminals in de haven.

VAN INSPECTIES TOT AUTOFOTOGRAFIE: BIJ KOOPMAN GEBEURT HET ALLEMAAL

De autoterminal in de Amsterdamse haven bestaat al heel lang. Sinds 2004 is hij in handen van Koopman Logistics Group. Dit is een Nederlands familiebedrijf met circa 1.100 medewerkers en vestigingen in Nederland, Duitsland en België. Daarvoor was Nissan de eigenaar van de terminal. Wie wel eens op de terminal is geweest, weet dat de auto’s daar rijen dik staan opgesteld. Klaar om naar een nieuwe eigenaar te gaan.

 

Winters: “Koopman zorgt voor de opslag, het rijklaar maken en de distributie van auto’s, maar wat veel mensen niet weten, is dat hier ook allerlei gerelateerde werkzaamheden plaatsvinden: uitgebreide inspecties, schadeherstel, het grondig reinigen van voertuigen en fotografie.” Niet alleen nieuwe, maar ook gebruikte auto’s komen binnen op de terminal: “We hebben een enorme garage bij de terminal, waar dagelijks een grote club mensen de gebruikte auto's klaar maakt voor de tweedehandsmarkt."

Iedereen kan bij Koopman werken

Deze werkzaamheden vragen om verschillende specialismen. Winters: “We hebben diverse functies in ons bedrijf. Denk aan schadeherstellers, specialisten in smart repair en autoschoonmakers. We doen ook een beroep op hikers: dit zijn collega’s die de auto’s naar de juiste opslagplek rijden, ze op het juiste moment naar de werkplaats brengen en klaarzetten voor de vrachtwagenchauffeurs die ze komen ophalen. Om over voldoende hikers te beschikken en in te spelen op de wisselende capaciteitsbehoefte, werken we samen met uitzendbureaus. Zij hebben een flexibele poule van medewerkers. Ook werken we samen met studenten en gepensioneerden. Bijvoorbeeld voor het individueel afleveren van voertuigen bij de klant. Bij ons werkt dus een gevarieerde groep mensen.” Wie kan er dan bij Koopman solliciteren? “Iedereen. Een passie voor auto's is natuurlijk wel een groot pluspunt.’’

Vaktechnische opleidingen om nieuwe technieken te leren

De meeste medewerkers zijn afkomstig uit de regio. Sommigen komen uit Amsterdam en anderen uit nabijgelegen plaatsen, zoals Purmerend of Muiden. “Ik denk dat ik als Belg een van de weinigen ben die hier niet vandaan komt,” lacht Winters. “We vinden het belangrijk om in onze medewerkers te investeren. We bieden ze onder andere vaktechnische opleidingen aan, bijvoorbeeld op het gebied van smart repair. Zo leren ze technieken om kleine beschadigingen aan de auto’s te herstellen zonder meteen het paneel te moeten vervangen of opnieuw te spuiten."

Veilig blijven werken in coronatijd

Op de vraag welke impact de coronacrisis heeft op Koopman, is Winters duidelijk: “De productie en uitlevering van nieuwe voertuigen heeft een tijd stilgelegen. Daardoor kwamen er minder auto’s naar de terminal. Daarnaast zagen we ook dat leasewagens langer in omloop bleven. De markt trekt nu weer aan en met veel enthousiasme zijn we het nieuwe jaar gestart. Uiteraard hebben we onze manier van werken aangepast aan de omstandigheden rond corona en de regels van de overheid. Hierdoor kunnen onze medewerkers op een veilige manier blijven werken."

 

Bron: Port of Amsterdam 

Dries Winters KCT

Meer weten over onze Koopman Car Terminal?