De uitbraak van de corona pandemie zorgt voor onzekerheid in de automotive industrie. Waar gedacht werd dat 2021 het jaar van het herstel zou worden, blijkt dat niet het geval. Maar zoals Winston Churchill zei: 'Never let a good crisis go to waste'.
In de automotive industrie zijn grote verschuivingen gaande. Denk aan elektrificatie, private lease, online autoverkoop en car sharing. Daarnaast is een groot te kort ontstaan aan microchips, staal en andere onderdelen. Vele autofabrikanten lopen hierdoor vertraingen op in de productie met oplopende levertijden tot gevolg. Het vooruitzicht voor 2022 is dan ook dat er meer auto’s van de ene markt naar de andere stromen door het algemene tekort aan jonge tweedehandsauto’s. De markt van elektrische voertuigen wordt groter, doordat er nieuwe elektrische merken en modellen op de markt komen en de vraag naar tweedehands elektrische auto’s zal toenemen.
Investeren en ontwikkelen
Het is voor iedereen duidelijk dat dit zware tijden zijn voor de automotive branche. Koopman blijft positief in deze tijd. Willem Prinsen, CEO Koopman Logistics Group: “De afgelopen jaren hebben wij ons gericht om naast transport meer activiteiten te ontwikkelen met toegevoegde waarde voor de automotive sector. De recent geopende remarketing compound voor gebruikte auto’s in Genk (België) is zo’n voorbeeld hiervan. Deze ontwikkelingen komen ons goed van pas in een kantelende markt zoals die van de automotive op dit moment.”
Snelheid en flexibiliteit is key
De komende jaren gaat er veel veranderen in de keten. De klassieke keten met importeur en dealer gaat veranderen. De klantbeleving en het klantcontact gaan zich meer online afspelen. Mark van der Lingen, Sales Director Automotive Koopman Logistics Group: “ Onze processen zijn ingericht op korte doorlooptijden en geschikt voor zowel hoge als lage volumes. We kunnen moeiteloos opschalen in alle facetten. Iedere dag dat een auto onnodig stilstaat, betekent dat het geld een dag langer vaststaat. In de vorm van een nieuwe auto die afgeleverd moet worden, maar ook een occasion of poolauto die moet worden verkocht. Door de komst van online verkoop, wordt er gevraagd naar een heel andere invulling van aflevering, maar ook van het ophalen en verkoop klaar maken van inruilauto’s. Snelheid en flexibiliteit is key.”
Crisis benutten
In een veranderende markt als deze, kunnen bedrijven als Koopman echt een rol van betekenis spelen. Snel, adequaat en flexibel kunnen inspelen op trends, klant vraag en veranderingen in de automotive supply chain gaan het verschil maken. Daarnaast zullen supply chains verder worden gedigitaliseerd zodat er meer transparantie ontstaat en de klanttevredenheid zal stijgen.
“Wij willen zelf dicht op deze ontwikkelingen zitten en met onze relaties in gesprek gaan. Daarmee zullen wij ons onderscheiden en waarde toevoegen aan de logistieke keten.”